loading...

ایران بلاگ

این حمله چند روز پس از آن صورت می گیرد كه آمریكا ژنرال ارشد ایرانی قاسم سلیمانی در حمله هوایی در پایتخت عراق بغداد كشته شد. دولت در تلاش است تا این اعتصاب را به عنوان تلاشی برای تشدید تنش ها با ایران

این حمله چند روز پس از آن صورت می گیرد كه آمریكا ژنرال ارشد ایرانی قاسم سلیمانی در حمله هوایی در پایتخت عراق بغداد كشته شد. دولت در تلاش است تا این اعتصاب را به عنوان تلاشی برای تشدید تنش ها با ایران به اجرا درآورد ، اما تهران قول انتقام انتقام از این قتل را داده است که به گفته وی یک "عمل جنگ" و "تروریسم دولتی" بوده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، در بیانیه ای ، جبهه نخبه ارتش ایران که به عنوان سپاه نیز شناخته می شود ، گفت: این حملات "انتقام سخت" برای درگذشت سلیمانی بود. سپاه در بیانیه ای اعلام کرد که هر کشوری که دارای سربازان آمریکایی باشد می تواند در معرض "اقدامات خصمانه و تهاجمی" قرار داشته باشد و از شهروندان آمریکایی خواسته است که از دولت بخواهند که نیروهای آمریکایی را از منطقه خارج کند.

در بیانیه ای به ایالات متحده آمده است: "به شیطان بزرگ ... ما هشدار می دهیم که اگر شرارت خود را تکرار کنید یا حرکات دیگری انجام دهید یا تجاوز دیگری انجام دهید ، با واکنش های دردناک تر و خرد کننده تر پاسخ خواهیم داد."

جاناتان هافمن ، سخنگوی پنتاگون ، عصر سه شنبه اظهار داشت: ایران بیش از دوجین موشک را در پایگاه هوایی الاسد که در آن سربازان آمریکایی قرار دارد ، و نیروهای آمریکایی و ائتلاف در شهر اربیل مستقر کرد. هافمن گفت پنتاگون در حال ارزیابی خسارات وارده از این حملات است.

هافمن در بیانیه ای گفت: "در روزهای اخیر و در پاسخ به تهدیدها و اقدامات ایران ، وزارت دفاع تمام اقدامات لازم را برای پاسداری از پرسنل و شرکای ما انجام داده است." "این پایگاه ها به دلیل نشانه هایی مبنی بر برنامه ریزی رژیم ایران برای حمله به نیروها و منافع ما در منطقه ، در معرض خطر بوده اند."

"وقتی وضعیت و پاسخ خود را ارزیابی می کنیم ، تمام اقدامات لازم را برای محافظت و دفاع از پرسنل ، شرکا و متحدین ایالات متحده در منطقه انجام خواهیم داد."

به گفته یک مقام نظامی آمریكا و یك مقام ارشد دولت ، ارزیابی اولیه این است كه موشك های ایرانی مناطقی از پایگاه العصاد را كه جمعیت آن توسط آمریکایی ها نبوده ، مورد اصابت قرار داده است. مقامات گفته اند كه آمریكا در انتظار تابش روز است تا ارزیابی كامل از نتایج این اعتصاب را انجام دهد. یکی دیگر از مقامات ارتش آمریكا به سی ان ان گفت كه ارتش نسبت به پرتاب های لازم هشدار كافی را داده است كه زمان لازم برای صدای زنگ هشدار را دارند. به گفته این مقام ، افراد در معرض آسیب توانستند به ایمنی برسند.

دو مقام امنیتی کردستان به سی ان ان گفتند که حداقل دو موشک بالستیک به مناطق جداگانه ای در اربیل برخورد کرده است. یک موشک بدون انفجار در داخل محیط فرودگاه بین المللی اربیل فرود آمد ، موشک دوم به منطقه تقریباً 20 مایلی غرب اربیل بدون ایجاد تلفات برخورد کرد.

به گفته یک مقام نظامی که نمی خواست نامش فاش شود ، نیروهای آمریکایی ساعاتی پس از اعتصابها در خارج از پایگاههای خود در حال گشت زنی بودند. این مقام گفت که هواپیماهای بدون سرنشین و هلیکوپترهای حمله کننده در حال چرخش پایگاه هایی بودند که سربازان آمریکایی بودند. کمیسیون CNN اندکی پس از این حملات ، یک قبضه اسلحه ای AC-130 را بر فراز مرکز بغداد ، که شامل منطقه غنی شده غنی شده سبز است ، دید.

وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو ، وزیر دفاع ، مارك اسپر و رئیس ستاد مشترک ارتش ، ژنرال مارك میلی پس از این حمله به كاخ سفید وارد شدند و آنها بعداً سه شنبه شب به آنجا رفتند.

ترامپ در دسامبر سال 2018 برای بازدید از سربازان پس از کریسمس از این پایگاه بازدید کرد. معاون رئیس جمهور مایک پنس نیز در ماه نوامبر سال 2019 از پایگاه بازدید کرد. این حمله در پی حمله هفته گذشته هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده که ترامپ دستور به قتل سلیمانی صادر کرده بود ، بود.

ایران مسئولیت مسئولیت است

تلویزیون دولتی ایران گزارش داد كه سپاه "با ده‌ها موشك به پایگاه هوایی العین اسد در عراق اصابت كرده است." به گفته تلویزیون دولتی ، سپاه به ایالات متحده هشدار داده است كه "در صورت بروز تجاوز جدید" به واكنش شدیدتر پاسخ دهند. سپاه اعلام كرد كه هر كشور منطقه ای را كه تبدیل به سكویی برای تجاوز آمریكا شود ، هدف قرار خواهد داد.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران در توییتر گفت که این پاسخ به معنای متناسب بودن با حمله آمریکا بود که سلیمانی را کشته است.

ظریف توئیت کرد: "ایران اقدامات متناسب در دفاع از خود را طبق ماده 51 منشور سازمان ملل انجام داد که از آن حمله مسلحانه ناجوانمردانه علیه شهروندان و مقامات ارشد ما شروع شد." ما به دنبال تشدید یا جنگ نیستیم بلکه از خود در برابر هرگونه تجاوز دفاع خواهیم کرد. "

به گفته یک منبع دیپلماتیک ، دفتر Esper دفتر نخست وزیر عراق را حدود ساعت 7 عصر ET روز سه شنبه فراخوانده است. از آنجا که اواسط شب در بغداد بود ، مشکلاتی برای عبور از آن وجود داشت. سرانجام این دو اداره توانستند ارتباط برقرار كنند و منبع گفت: "ارتباط بین دولتهای آمریكا و عراق در بالاترین سطح برقرار شده است."

سی ان ان پیش از روز سه شنبه گزارش داد که نیروهای آمریکایی و باتری های موشکی پدافند هوایی در سراسر خاور میانه یک شبه دوشنبه در معرض خطر قرار گرفتند تا احتمالاً هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی را به محض اینکه اطلاعاتی در مورد تهدید حمله قریب الوقوع علیه اهداف آمریکا نصب شده بود ، شلیک کنند. .

سی ان ان روز جمعه گزارش داد که بخشی از اطلاعاتی که منجر به تصمیم به قتل سلیمانی شد ، تهدیدات مربوط به پایگاه هوایی الاسد را شامل می شود.

به نقل از سی ان ان ، یک منبع آگاه با اطلاعات نشان داد که موشک های سوار شده به وسیله نقلیه معروف به کامیون های گراد و سایر تسلیحات نظامی به منافع ایالات متحده ، به ویژه پایگاه هوایی العصاد نزدیک شده اند.

اهداف دیگر نگرانی شامل پایگاه هوایی ایالات متحده در قطر و منافع ایالات متحده در کویت بود. این منبع روز جمعه خاطرنشان كرد: این تهدیدات برای چندین ماه وجود داشته است ، اما اطلاعات نشان می دهد فوریت فزاینده به دلیل نزدیك شدن كامیون های موشك به منافع ایالات متحده است.

این حمله چند ساعت پس از آن صورت گرفت كه اسپر به سی ان ان گفت كه آمریكا به دنبال جنگ با ایران نیست اما "آماده پایان دادن به آن است."

استر در جریان مصاحبه با کریستین امان پور سی ان ان گفت: "ما به دنبال شروع جنگ با ایران نیستیم ، اما ما آماده هستیم تا یکی را تمام کنیم."

سخنگوی مطبوعات کاخ سفید ، استفانی گریشام ، گفت: ترامپ درباره گزارش های مربوط به حملات موشکی توجیه شد.

گریشام گفت: "ما از گزارش حملات به تأسیسات آمریكا در عراق آگاه هستیم. رئیس جمهور به شما اطلاع داده شده است و اوضاع را از نزدیک مشاهده می كند و با تیم امنیت ملی خود مشورت می كند."

حمله یک چالش مستقیم برای ترامپ است

موشکها چالش مستقیمی را برای ترامپ که تهدیدی برای ایران در روز سه‌شنبه ، درست چند ساعت قبل از شروع حملات ایجاد کرد ، به وجود آورد. رئیس جمهور گفت: "اگر ایران کاری را که باید انجام ندهد انجام دهد ، آنها عواقب بسیار جدی را متحمل می شوند."

در پی وقایع کشته شدن سلیمانی ، ترامپ بارها تأکید کرد که حمله هواپیمای بدون سرنشین به معنای کاهش خشونت است. وی روز گذشته پس از این حمله به خبرنگاران گفت: "ما شب گذشته برای متوقف کردن جنگ اقدام كردیم." "ما برای شروع جنگ اقدامی نکردیم."

پیام ترامپ بعداً به هشدار از حمله "نامتناسب" که می تواند شامل هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران باشد ، جنایتی جنگ منتقل شد.

جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران در اوایل سه‌شنبه به سی ان ان گفت كه تهران مرعوب نشده است.

ظریف گفت: "تهدیدات او ما را وحشت نخواهد کرد."

ظریف درباره ترامپ گفت: "پاسخ نامتناسب یک جنایت جنگی است. اما او اهمیتی نمی دهد که به نظر می رسد در مورد قوانین بین المللی است." "اما آیا او ایالات متحده را ایمن تر ساخته است؟ مردم آمریکا امنیت بیشتری دارند؟ آیا آمریکایی ها امروز در این منطقه استقبال می کنند؟"

تصمیم ایران برای حمله یک "قمار بزرگ" است ، گفت: توماس جوناو ، استادیار و کارشناس ایرانی در دانشگاه اتاوا که می گوید رهبران در تهران نگرانی های سیاسی داخلی ترامپ را در محاسبات خود گنجانده اند. رئیس جمهور روی سکوی پایان دادن به دخالت ایالات متحده در گرفتاری های آشفته خاورمیانه قرار گرفت.

جونو در توییتر خود نوشت: "ایران ارزیابی می کند که ترامپ نمی خواهد در یک جنگ گسترده در خاورمیانه دچار حبس شود و این مساله مانور بیشتری به دست می دهد." "نیازی به گفتن نیست ، این یک قمار بزرگ است با توجه به اینکه چقدر ترامپ غیرقابل پیش بینی است."

راندا اسلیم ، یک عضو ارشد در موسسه خاورمیانه ، گفت که حمله ایران نتیجه نهایی پس از آن بود که آیت الله اعلام کرد قصاص خواهد شد. وی گفت ، تشدید بیشتر به توانایی ترامپ در جذب این حمله و چند تلفات بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: الگویی که اغلب در حملات به اسرائیل و حزب الله مشاهده می شود ، که در آن یک طرف حمله می کند ، دیگری پاسخ می دهد ، این حملات جذب می شوند و میانجیگری از طریق شخص ثالث آغاز می شود.

"از لفاظی ترامپ ، او به نظر نمی رسد که حاضر باشد هر گونه تلافی ایرانی را جذب کند - هر چقدر هم متناسب با حمله ایالات متحده که سلیمانی را کشته است - و این بدان معنی است که ما در یک مارپیچ پله برقی قفل شده ایم که فشار خواهد آورد. ما به جنگی خواهیم پرداخت که در سرزمین ایران ، بلکه در بقیه مناطق از جمله عراق نیز آغاز خواهد شد. "

قانونگذاران خواستار آرامش بودند. نماینده الیوت انگل ، دموکرات نیویورک که ریاست کمیته امور خارجه مجلس را به عهده دارد ، به Erin Burnett به سی ان ان گفت که نیاز به "تنبیه لفاظی ها از هر طرف و دیدن اینکه چگونه می توانیم خود را از این کابوس بیرون بریزیم ، زیرا فکر نمی کنم مردم آمریکا می خواهند به جنگ بروند. "

نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفتند ، نانسی پلوسی ، رئیس مجلس ، هنگام تحویل گرفتن یادداشت با خبر حمله ، درباره وضعیت ایران صحبت می كرد.

نماینده دن کیلدی ، دموکرات میشیگان ، گفت که مکالمه را برای گفتن اعضای کمیته راهبری متوقف کرده است.

بنا به گفته دبیر دبی دینگل ، Pelosi به اعضا گفت: "دعا کنید."

 

منبع

سقزچی بازدید : 81 چهارشنبه 18 دی 1398 زمان : 11:15 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 65
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 205
  • بازدید ماه : 184
  • بازدید سال : 1,750
  • بازدید کلی : 10,631